Zimska služba na norveški način
Razgovarali smo s vozačem novog kamiona zimske službe proizvedenog po narudžbi i saznali kako iz njegove perspektive izgleda održavanje u Norveškoj
Norvežani zimsko održavanje shvaćaju vrlo ozbiljno. Njihove zimske službe gotovo svakodnevno rade na temperaturama koje su uglavnom ispod točke ledišta i jasno je da moraju imati najbolju opremu na tržištu. Dio te opreme su i RASCO posipači koji su posljednjih godina postali nezaobilazan dio opreme među mnogim skandinavskim vozačima.
Zimska služba na -30°C
Jedan od njih je i g. Kristoffer Tetlie, koji radi u tvrtki za održavanje Lindsethmo Transport AS u gradu Skageu, a održava područje između općina Overhalla i Namsos. U toj regiji temperature često idu i ispod -30°C, a Kristofferov je zadatak spriječiti nakupljanje leda na prometnicama. U tako teškim uvjetima kao sredstvo za posipanje koristi pijesak, u količini od 150 do 200 g/m2.
Kristoffer nam je otkrio da je zima u središnjoj Norveškoj toliko nepredvidljiva pa jedan dan može raditi radi jedan sat, dok drugi dan uopće ne gasi kamion i samo se izmjenjuje s kolegama.
Crveno bijeli kamion tvrtke Lindsethmo, s priključcima za zimsku službu u istim bojama je proizveden po narudžbi i nigdje ne prolazi neprimijećeno. U pitanju je novi Volvo sa 750 konjskih snaga, 6×2, tri osovine i hidrauličkim upravljanjem na zadnjoj osovini. Posipač nadograđen na stražnji dio kamiona je RASCO-ov SOLID s lančanim transportnim sustavom i 9 m3 zapremine suhog sredstva za posipanje. Njime se upravlja EPOS upravljačkom jedinicom direktno iz kabine vozila. Na prednji dio vozila je ugrađen snježni plug Mählers DPD 3700, u kompletu sa strugačem leda smještenim iza prve osovine kamiona.
Učinkovitost i jednostavnost posipača ključ uspjeha u Skandinaviji
Obzirom da RASCO ima na stotine posipača u Skandinavskim područjima, pitali smo Kristoffera zašto smo tako popularni među njegovim kolegama. Naglasio je da je to zbog dugotrajnosti, jednostavnosti i intuitivnog upravljanja, ali i podrške koju njegova tvrtka dobiva od Mählersa, našeg skandinavskog distributera.
Upravljanje njima je jednostavno i jednom kada ga postavite, ne morate više micati pogled s ceste kako bi radili prilagodbe na upravljanju tijekom posipanja. Isprobao sam i druge posipače i njihove kontrole na ekranu na dodir i vrlo često sam pritisnuo nešto krivo. Zato RASCO ima dobro rješenje! Distributer u Norveškoj (Mählers) ima jako dobru servisnu podršku ako dođe do problema. Šalju rezervne dijelove odmah isti dan! To nam je izrazito važno, jer smo mi kompanija koja se bavi održavanjem, kamioni nam ne smiju stajati i distributer to zna. Od mene imaju ocjenu 10 od 10, zaključuje Kristoffer.
Neometan rad i u najtežim uvjetima
Pijesak za posipanje gotovo uvijek sadrži mali postotak vlage pa se na ovako niskim temperaturama djelomično smrzne u spremniku. Zbog toga je na posipaču ugrađen poseban uređaj za vibracije s kojim je Kristoffer izrazito zadovoljan. Uređaj radi tako da protrese posipač i razbije smrznute komade koji se ulove na unutarnjim stijenkama. Vibracijama se upravlja pritiskom na gumb iz kabine vozila i vozač ne treba izlaziti iz vozila i ručno rješavati problem, što „uštedi gomilu posla na ovom malom opakom stroju!“
Kristoffer je s nama podijelio i praktične savjete za vozače zimske službe, posebno one koji upravljaju posipačima s lančanim transporterom: Provjeravajte zategnutost lanca svaki tjedan, da spriječite njegovo oštećenje. Smrzavanje sredstva u posipaču je veliki problem i zato preporučam i instalaciju uređaja za vibriranje na posipač.
Za kraj smo razgovarali i o mogućnosti razvoja strojeva za zimsku službu na električni pogon. Kristoffer vjeruje da će elektrifikacija doći u industriju održavanja prometnica, no brine ga dugotrajnost baterija koje će pogoniti vozilo zimske službe na ekstremno niskim temperaturama. No, ne odbacuje mogućnost promjena u tehnologiji održavanja prometnica i u njegovom geografskom području.