I ljeti i zimi, i u nizinama i na planinama

I ljeti i zimi, i u nizinama i na planinama

Hrvatske autoceste održava 260 vozila s Rasco opremom – od Slavonije, preko Gorskog Kotara i Like do Dalmacije

Zima na sjevernoj hemisferi podrazumijeva teže uvjete za sve koji putuju autocestama, a kad nadodamo niske temperature, snijeg i poledicu, prohodnost i sigurnost u vožnji je gotovo nemoguća bez zimskih službi. Danas se one sastoje od vozila opremljenih visokotehnološkim strojevima za posipanje i čišćenje snijega, sustava nadgledanja prometnica i popratnih aktivnosti koje osiguravaju maksimalnu sigurnost svih sudionika u prometu.

Kako točno izgleda i od čega se sastoji održavanje mreže autocesta uslijed snijega i leda, pitali smo Ivicu Križanića, direktora sektora održavanja u Hrvatskim autocestama.

Naši zaposlenici nadgledaju stanje na cestama 24 sata, a u sklopu svojih dnevnih aktivnosti prate i stanje vezano uz snježne padaline. Proces odlučivanja potpomognut je dnevnim vremenskim prognozama i internim meteorološkim stanicama kojih ima oko 150 i raspoređene su uz dionice autoceste. Uz tako dobivene podatke i neizostavno iskustvo na pojedinim mikrolokacijama, donose se odluke o slanju vozila na autoceste.

U samoj tehnologiji odleđivanja kolnika, HAC za suho sredstvo koristi sol za posipanje, dok se kod nižih temperatura, kad ona ne postiže dovoljan učinak, koristi otopina soli. Obje tehnologije su dostupne u svim Rasco posipačima, gdje je uz standardan spremnik krutog sredstva (npr. soli) dostupna ugradnja spremnika za otopine tekućeg sredstva. Novi posipači SOLID pristigli u HAC početkom prosinca opremljeni su spremnicima za kruto i mokro posipanje te transportnim sustavom soli u obliku transportnog puža. Ugrađeni su direktno na okvir podšasije kamiona Iveco Trakker i opremljeni vlastitim nogama za odlaganje, pa se jednostavno demontiraju i odlažu van zimske sezone. To djelatnicima HAC-a itekako olakšava čišćenje kamiona od zaostale soli nakon zimske sezone, a u proljeće i ljeti oslobađa kamion za druge zadatke.

Iako se nakon prolaska zimske službe ne vidi „crni asfalt“ kao što mnogi vozači priželjkuju, Križanić ističe kako se u zimskim uvjetima zimske službe rade od 0-24, sve kako bi se promet mogao odvijati bez prevelikih prekida.

Održavanje autocesta nije isto u Slavoniji i Gorskom Kotaru ili Lici. U planinskim predjelima autocesta prolazi kroz usjeke i prijevoje planina, snijeg je čest i obilan, a zimska služba često radi od jeseni do ranog proljeća:

Autocesta kroz planinski predjel Gorskog kotara je uglavnom izvedena u usjecima pa je nakon dužih padalina teže ukloniti snijeg sa zaustavne trake da bi se omogućio novi ciklus raljenja. Ondje ima i više mostova i vijadukata koji su posebno osjetljivi zbog mogućnosti pothlađivanja, objašnjava Križanić.

U gorskim predjelima Hrvatske zimski uvjeti traju već od sredine studenog. Kod intenzivnih i obilnih snježnih padalina strojevi i kamioni zimske službe ne gase se i po nekoliko dana pa se u njima samo izmjenjuju vozači. I tri nova posipača SOLID nedavno isporučena HAC-u već su raspoređeni  diljem zemlje i spremni uhvatiti se u koštac s obilnim zimskim padalinama. I tako već 18 godina. S posljednjom isporukom, HAC-ova flota za održavanje sada broji ukupno 260 vozila s Rasco opremom.

Galerija

Najnoviji članci

Zimska služba – kako odabrati pravu kombinaciju?

Zimska služba veliki je imperativ za komunalna poduzeća. Uzimajući u obzir nestabilne vremenske uvjete posljednjih godina i nepredvidivost temperatura i padalina, pred operaterima zimske službe svake je sezone težak zadatak. RASCO uvijek nastoji biti korak ispred i...

Postani RASCO stipendist uz stipendije do 398 eura mjesečno!

RASCO je jedan od vodećih europskih proizvođača profesionalne opreme za ljetno i zimsko održavanje svih vrsta prometne infrastrukture. Iz naših proizvodnih pogona svakodnevno izlaze neki od najsloženijih strojeva i sustava u ovom dijelu Europe. Zbog toga smo kroz naš...

Pretplatite se na naš newsletter