I ljeti i zimi, i u nizinama i na planinama

I ljeti i zimi, i u nizinama i na planinama

Hrvatske autoceste održava 260 vozila s Rasco opremom – od Slavonije, preko Gorskog Kotara i Like do Dalmacije

Zima na sjevernoj hemisferi podrazumijeva teže uvjete za sve koji putuju autocestama, a kad nadodamo niske temperature, snijeg i poledicu, prohodnost i sigurnost u vožnji je gotovo nemoguća bez zimskih službi. Danas se one sastoje od vozila opremljenih visokotehnološkim strojevima za posipanje i čišćenje snijega, sustava nadgledanja prometnica i popratnih aktivnosti koje osiguravaju maksimalnu sigurnost svih sudionika u prometu.

Kako točno izgleda i od čega se sastoji održavanje mreže autocesta uslijed snijega i leda, pitali smo Ivicu Križanića, direktora sektora održavanja u Hrvatskim autocestama.

Naši zaposlenici nadgledaju stanje na cestama 24 sata, a u sklopu svojih dnevnih aktivnosti prate i stanje vezano uz snježne padaline. Proces odlučivanja potpomognut je dnevnim vremenskim prognozama i internim meteorološkim stanicama kojih ima oko 150 i raspoređene su uz dionice autoceste. Uz tako dobivene podatke i neizostavno iskustvo na pojedinim mikrolokacijama, donose se odluke o slanju vozila na autoceste.

U samoj tehnologiji odleđivanja kolnika, HAC za suho sredstvo koristi sol za posipanje, dok se kod nižih temperatura, kad ona ne postiže dovoljan učinak, koristi otopina soli. Obje tehnologije su dostupne u svim Rasco posipačima, gdje je uz standardan spremnik krutog sredstva (npr. soli) dostupna ugradnja spremnika za otopine tekućeg sredstva. Novi posipači SOLID pristigli u HAC početkom prosinca opremljeni su spremnicima za kruto i mokro posipanje te transportnim sustavom soli u obliku transportnog puža. Ugrađeni su direktno na okvir podšasije kamiona Iveco Trakker i opremljeni vlastitim nogama za odlaganje, pa se jednostavno demontiraju i odlažu van zimske sezone. To djelatnicima HAC-a itekako olakšava čišćenje kamiona od zaostale soli nakon zimske sezone, a u proljeće i ljeti oslobađa kamion za druge zadatke.

Iako se nakon prolaska zimske službe ne vidi „crni asfalt“ kao što mnogi vozači priželjkuju, Križanić ističe kako se u zimskim uvjetima zimske službe rade od 0-24, sve kako bi se promet mogao odvijati bez prevelikih prekida.

Održavanje autocesta nije isto u Slavoniji i Gorskom Kotaru ili Lici. U planinskim predjelima autocesta prolazi kroz usjeke i prijevoje planina, snijeg je čest i obilan, a zimska služba često radi od jeseni do ranog proljeća:

Autocesta kroz planinski predjel Gorskog kotara je uglavnom izvedena u usjecima pa je nakon dužih padalina teže ukloniti snijeg sa zaustavne trake da bi se omogućio novi ciklus raljenja. Ondje ima i više mostova i vijadukata koji su posebno osjetljivi zbog mogućnosti pothlađivanja, objašnjava Križanić.

U gorskim predjelima Hrvatske zimski uvjeti traju već od sredine studenog. Kod intenzivnih i obilnih snježnih padalina strojevi i kamioni zimske službe ne gase se i po nekoliko dana pa se u njima samo izmjenjuju vozači. I tri nova posipača SOLID nedavno isporučena HAC-u već su raspoređeni  diljem zemlje i spremni uhvatiti se u koštac s obilnim zimskim padalinama. I tako već 18 godina. S posljednjom isporukom, HAC-ova flota za održavanje sada broji ukupno 260 vozila s Rasco opremom.

Galerija

Najnoviji članci

Kako brinemo o okolišu i zajednici

S preko 400 zaposlenika od čega gotovo 10% radi u razvoju i inovacijama, RASCO je iz zanatske radionice stasao u kombinaciju velikog metalskog proizvođača i visokotehnološke razvojne kompanije koja razvija, proizvodi i prodaje vlastite proizvode u preko 40 zemalja svijeta....

Pretplatite se na naš newsletter